Juon olutta, kun en muutakaan tämän ahdistavan illan päätteeksi osaa.. se rentouttaa, se avaa ovia, ikkunoita, kaikenlaisia luukkuja menneeseen. Koen samat tunteet yhä uudelleen.
Näen isäni pitävän jotain henkilöä kuristusotteessa, näen isäni jalat potkimassa jotakuta vimmatusti, näen isäni jahtaamassa minua puutarhasakset kädessä. Muistan vanhoja loruja, vanhoja leikkejä, ääniä, ärsyttäviä ääniä!!!! Meneekö tää portti kiinni enää koskaan kun se on kerran auennut? Mistä mä ne puutarhasaksetkin keksin...samoin ihan tavalliset keittiösakset,.ja kynsisakset. No, kaikki teräaseet olivat hänelle, isälle, mielekkäitä leikkikaluja, millä hän tykkäsi meitä lapsia kiusata ja uhkailla.

mitä muuta? Sit on nää vesijutut, hukuttamis-jutut, suihkut, kaakelit. Vadit ja sankot...pukuhuoneen penkit ja kylpytakit. AH, Kylpytakit!! Kuinka mä muistan isä, miltä sun kylpytakin kaulus haisi. Hieltä ja talilta, likaiselta tukalta... Miksi mä saan näitä vammaisia kauhu-skenaarioita missä tungetaan joku puutarhaletku kurkkuun ja lasketaan vettä niin paljo että koko maha räjähtää! Miks mulla on nää sairaat oksennus-fobiat ja unet. Missä kaikki (ja varsinkin Sinä) oksentaa mun päälle, joka paikkaan.....

Miks mä unissani makaan teidän (sun ja äidin) sängyssä selällään, pimeässä, yksin. peloissani. Miks te ootte mun unissani aina alasti. Mitä sä oot tehny meille isä :( Voi kunpa mä voisin kysyä suoraan. Mutta olen varma että sä et muistaisi edes itse....et se ollut sinä, se oli paholainen...